V júli je čas na zber mangoldu — ako ho čo najlepšie uskladniť?

Mangold patrí medzi menej často pestované druhy. Táto zelenina s vysokým obsahom živín svojou chuťou pripomína špenát. Ak ste si ho na jar zasiali, v júli môžete začať so zberom svojej úrody.

Mangold na trávenie aj hladinu cukru v krvi

Mangold obsahuje vitamíny A, E a C, minerály železo, zinok a mangán. Okrem toho sa v ňom nachádzajú aj ďalšie antioxidanty — spolu je ich až 30. Táto zelenina chráni bunky pred oxidačným stresom, pomáha regulovať hladinu cukru v krvi a je vhodná aj pre diabetikov. Mangold upravuje tiež trávenie a obsahuje veľa vlákniny. Nájdete v ňom bielkoviny, znižuje nervozitu, únavu a pôsobí priaznivo na koncentráciu a imunitu.

Druhy mangoldu

Mangold môžete pestovať listový alebo špargľový:

Listový mangold má tenšiu stopku, čepeľ listu je menšia  bublinatá. Môže byť sfarbená do zelena, žltozelena, fialova až červena. Listový mangold využijete na prípravu pokrmov tak, ako špenát.

Špargľový mangold výborne chutí v šalátoch alebo iných jedlách studenej kuchyne. Má silne rebrované listy a mohutnú, dužinatú stopku.

Kedy zberať mangold a ako ho skladovať

Mangold sa pestuje z jarného výsevu, vyhovuje mu vlhká pôda s obsahom živín. V teplejších oblastiach môžete vysievať už koncom marca, v chladnejších v apríli. Mladé rastliny rýchlo rastú, so zberom prvých lístkov môžete začať už o dva mesiace po výseve. Spravidla je to v polovici júna.

Zber mangoldu je postupný. Zberajte lístky podľa toho, ako dorastajú. Na skladovanie nie sú vhodné, najlepšie je ich rýchlo skonzumovať. Po odložení do chladničky listy rýchlo vädnú. Môžete si ich však zamraziť.

Počas nasledujúceho miesiaca, to znamená v auguste, začne mangold vybiehať do kvetu. Aby sa rastlina kvitnutím nevyčerpala, kvety odstraňujte. Vďaka tomu budú všetky živiny a energia smerovať do rastu listov.

Ako ho konzumovať?

Jemná chuť mangoldu vás príjemne prekvapí v mnohých jedlách. Môžete ho pridať do šalátov, pripravíte z neho tiež pesto, podobne, ako zo špenátu. Dá sa z neho pripraviť aj vynikajúce smoothie aj polievka. Nevarte ho však dlho, aby ste zachovali čo najviac prospešných látok.






Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies