Úroda plná vitamínov

Jeseň je čas dozrievania viacerých plodín. V záhradkách sa zberá úroda koreňovej zeleniny, kapusty, dozrievajú poslednú rajčiaky či tekvice. Počas tohto ročného obdobia si preto môžeme dopriať pochúťky plné vitamínov, ktoré pripravia náš organizmus na nastávajúcu zimu. Viete, aký poklad sa skrýva v zelenine, ktorú ste si dopestovali? Vedeli ste, že kapusta obsahuje kyselinu mliečnu, ktorá prispieva k vytvoreniu zdravej flóry v črevách? Vytvára tak základ pre dobrú imunitu. Kapusta obsahuje tiež vitamíny A, B, C a K a obohatí organizmus o dôležité minerály (sodík, vápnik, železo, draslík). Táto hlúbová zelenina prospieva štítnej žľaze, tráveniu a pomáha chrániť pre rakovinou.

Kapusta proti jesennej únave

Vedeli ste, že kapusta obsahuje kyselinu mliečnu, ktorá prispieva k vytvoreniu zdravej flóry v črevách? Vytvára tak základ pre dobrú imunitu. Kapusta obsahuje tiež vitamíny A, B, C a K a obohatí organizmus o dôležité minerály (sodík, vápnik, železo, draslík). Táto hlúbová zelenina prospieva štítnej žľaze, tráveniu a pomáha chrániť pre rakovinou.

Kapusta chutí na mnoho spôsobov — surová, dusená aj zapekaná. Na jeseň ju odporúčame pridávať do čerstvých šalátov či nátierok. Aby ste z vysokého obsahu živín mali čo najväčší úžitok, vhodné je kombinovať ju s trochou olivového oleja. Máte radi kyslú kapustu? Potom iste neváhajte a pripravte si zdravé zásoby na zimu. Kyslá kapusta obsahuje množstvo vitamínu C, pričom si z neho pri varení zachová až 70 %!

Paradajky v novembri? Aj to je možné

Vegetačná sezóna paradajok končí s príchodom chladného počasia a prvých mrazov. Ak vám v záhradke zostali nedozreté zelené plody, nemusíte ich vyhadzovať. Pozbierajte ich, uložte do veľkého skleneného pohára a položte na parapet okna. Pohár nezakrývajte. Dôležité je, aby mali dostatok denného svetla a teplo na dozrievanie. Do pohára nevkladajte rajčiny, ktoré už stihol poškodiť prízemný mráz, tie by vám zhnili.

Takýmto spôsobom si zabezpečíte úrodu čerstvých rajčín do neskorej jesene. Zrelé plody obsahujú vitamíny A, B, C, E a K. Sú tiež bohaté na minerály, najmä draslík, vápnik, mangán, magnézium, fosfor a sodík. Paradajky sú tiež významným zdrojom lykopénu a betakaroténu a vaše trávenie ocení vysoký obsah vlákniny.

Rajčiny na tanieri v šalátoch, ako príloha na desiatu, či vo varenej podobe, prispievajú k boju proti voľným radikálom a pomáhajú chrániť pred rakovinou. Podporujú tiež imunitný systém, činnosť srdca, zdravie našej pokožky a pomáhajú udržiavať normálny krvný tlak. Prospievajú tiež zraku, vlasom a nechtom.

Zdravotné účinky tekvice

Veľké aj malé, úžitkové aj okrasné — to všetko sú podoby tekvice. Táto zelenina môže mať mnoho farieb a jedlé druhy patria medzi obľúbené suroviny na varenie omáčok i polievok. Výborne chutia aj v koláčoch a tekvicu si môžete dokonca upiecť. Tekvica obsahuje vitamíny B, C a E, má vysoký podiel draslíka a nájdete v nej tiež vápnik a magnézium. Oranžovú farbu jej dodáva betakarotén.

Zdravotné účinky tekvice ocenia vaša imunita, pokožka a zrak, chráni pred rakovinou aj kardiovaskulárnymi ochoreniami. Vysoký obsah vlákniny a minimum kalórií osloví tých, ktorí sa snažia zbaviť nadbytočných kilogramov a prospieva tiež tráveniu. Veľmi zdravé sú tiež tekvicové semienka. Obsahujú zdravé tuky, ktoré znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Dodajú do organizmu zinok a trypofán, ktorý podporuje tvorbu hormónu serotonínu.

Bežná koreňová zelenina — neobyčajne zdravá

Mrkva a petržlen prekvapia množstvom vitamínov. Koreňová zelenina prináša vďaka ich vysokému obsahu viacero zdravotných benefitov.

Mrkva

Mrkva obsahuje vitamíny C, B a E a zo všetkých druhov zeleniny má najvyšší obsah betakaroténu. Aby ste organizmu dodali dennú potrebu vitamínu A, stačí zjesť 50 g surovej mrkvy. Môžete si ju pridať do šalátov alebo nakrájať ako zdravé chrumkanie počas chvíľ relaxu.

Jej pravidelnou konzumáciou podporíte svoj imunitný systém. Mrkva prispieva k regulácii látkovej premeny, pomáha pri migrénach, bolestiach kĺbov, hnačke a prospieva tiež pokožke. Má protizápalový účinok, preto je prospešná aj počas vírusových ochorení.

Petržlen

Petržlen obsahuje množstvo vitamínov, pričom sa ich najviac nachádza v vňati. Pre zachovanie čo najvyššieho obsahu vitamínu C by sa mala petržlenová vňať pridávať do jedál až po ich dovarení. Okrem výbornej chute vám táto zelenina dodá éterické oleje, flavonoidy, karotenoidy a silice. Petržlenová vňať má pozitívne účinky na imunitu, štítnu žľazu a vylučovanie. Pomáha pri chorobách močových ciest, chudokrvnosti, prospieva tráveniu a má antibiotický účinok.